Weg met stress-tips

Weg met stress-tips

Stress is een zware aanslag op je leven en je lichaam. Daarom een aantal weg-met-stress-tips.

Hoe meer stress zich opbouwt in je lichaam, des te zwakker je wordt. Niet alleen verliest je leven zijn glans, te veel stress zorgt ook voor een opeenhoping van vage gezondheidsklachten, een afname van je effectiviteit en een drastische afname van je geluksgevoel. Stress brengt je helemaal uit balans en kan een flink obstakel zijn voor je levensgeluk. Met deze stressverminderende tips kun je iedere dag ontspannen beginnen!

TIP 1 

Begin de dag met een lach
Ga voor de spiegel staan, haal diep adem en adem langzaam uit. Geef jezelf een gulle glimlach en zeg hardop: 'Goedemorgen, ik ga van deze dag iets moois maken'. Doe dit zeven dagen achter elkaar en je zult zien dat je je dag met een heel ander gevoel begint.

TIP 2

Schrap onnodige verplichtingen
Richt je op dingen waar je invloed op hebt. Wil je meer rust, lucht en plezier in je leven? Maak dan eens een lijst van de dingen waar je invloed op hebt en waarop niet. Zitten er bij de dingen waar je geen invloed op hebt zaken die je stress opleveren? Schrappen! Het afstoten van deze zaken is vaak even pijnlijk, maar vervolgens voor lange tijd rustgevend!

TIP 3

Ruim de boel op
Rommel geeft stress. Ruim je leefomgeving op en merk hoe je je direct rustiger voelt. Pak je bureau aan, je huis, je computer, je tas, je auto en ga zo maar door...

TIP 4

Stop met uitstelgedrag
Uitstelgedrag kan een enorme bron van stress zijn. Wanneer je jezelf allerlei taken oplegt, die je vervolgens voor je uit blijft schuiven, kun je veel stress ervaren. Iedereen heeft weleens last van uitstelgedrag. Maar wanneer uitstelgedrag voor jou een probleem vormt en een bron van stress is geworden, hebben wij de oplossing voor je: bereid je goed voor want dat geeft rust. Dat geldt ook voor op tijd komen en op tijd beginnen. Begin op tijd aan moeilijke taken, wees op tijd voor afspraken. Voorkom tijdsdruk en onnodige haast!

TIP 5

Stop met mensen die energie kosten
Een fijne relatie maakt gelukkiger. Als je merkt dat bepaalde mensen in je leven je juist ongelukkig maken, of je veel energie kosten in plaats van energie opleveren, dan geef je die mensen minder aandacht. Omring je met mensen die je energie geven, die je gelukkig maken.

TIP 6

Durf bewust te genieten van je dag
Je kunt druk zijn met de dingen die allemaal moeten in je werk, in je huishouden en met je gezin. Je kunt naar je werk fietsen en denken aan alles wat je allmaal nog moet doen. Je kunt ook naar je werk fietsen en genieten van het zonnetje, de geur  van de frisse lucht, de wind langs je wangen en glimlachen naar de mensen die je tegenkomt. Doe je best om in het hier en nu te leven. Leef niet in je gedachten en ervaar je leven nu. Straks bestaat niet, het nu telt!

TIP 7

Beweeg tegen stress
Lekker bewegen is goed tegen stress. Als je last hebt van stress, dan is sport de beste manier om er snel mee af te rekenen. Ga iedere ochtend hardlopen, of doe iedere avond voor de televisie wat oefeningen.

TIP 8

Wees niet altijd zo serieus
Zeg eens tegen jezelf 'het leven is een krentenbol'! Verleg je focus. Je moet het leven ervaren, er met volle teugen van genieten. Werken is leuk en uitdagend, maar moet niet ten koste gaan van jouw geluk en jouw gezondheid. Bedenk: stress maakt je zwak en kwetsbaar en is op de lange termijn een beproefd recept voor een burn-out. Dus adem even diep in en laat je schouders zakken, vanaf nu ga jij ontspannen door het leven!