Rode-vlaggen-app

Rode-vlaggen-app

Bij de proef met de Rode vlaggen-app zijn Judith van Leeuwen, wijkverpleegkundige bij Omring en Eric Hiddink van Stichting Health Base nauw betrokken. Lees hieronder hun ervaringen.

Judith van Leeuwen, wijkverpleegkundige bij Omring Thuiszorg:

‘Door de rode vlaggen-app beter contact met de apotheek dan ooit’

Het thuiszorgteam van Omring in Schagen, dat in de eerste testfase met de rode vlaggen-app heeft gewerkt, is superenthousiast over de overzichtelijkheid, zegt Judith van Leeuwen. ‘Dat in de app signalen voor onjuist medicatiegebruik overzichtelijk staan weergegeven, triggert hen daarop alert te zijn. En ze vinden het geweldig dat ze die nu met een paar drukken op hun telefoon aan mij kunnen doorgeven. Ook cliënten, die wij nu zoveel mogelijk betrekken bij onze zorg, vinden de app erg interessant. Ze vragen vaak: ‘Verstuur je nu een rode vlag?’.

De helpenden en verzorgenden hebben vanuit Omring een cursus gehad, waarmee zij hebben geleerd alert te zijn op veranderingen bij een cliënt, legt zij uit. ‘Bij de meeste cliënten komen ze immers dagelijks; ze zien het meteen als er iets anders dan anders is. De meldingen die ik binnenkrijg zijn dan ook behoorlijk divers: van dikke benen tot zwartblauwe plekken en doorzeurende pijnklachten. Als iemand opeens verward is, grijp ik meteen in en benader ik huisarts of apotheek. Dat doe ik ook bij minder ernstige klachten als ik in mijn overzicht zie dat iets al vaker is gemeld.’

De samenwerking die via de rode vlaggen-app tussen thuiszorg, huisarts en apotheek ontstaat, is heel waardevol voor de cliënt, vindt zij. ‘Ik heb nog nooit zo’n goed contact gehad met de apotheek. We overleggen veel meer dan voorheen. Als bijvoorbeeld vanwege slikproblemen een patiënt zijn medicatie niet goed kan innemen, overleg ik meteen met de apotheek over een andere toedieningsvorm. Bij dat soort overleggen komen ook andere onderwerpen ter sprake, zoals de verbetering van de wondzorg voor patiënten die net uit het ziekenhuis komen.’

Eric Hiddink, wetenschappelijk adviseur bij kennisinstituut Health Base:

‘Door rode vlaggen-app veel meer meldingen dan voorheen’

De helpenden en verzorgenden van de thuiszorg komen dagelijks bij de patiënt en nemen er van alles waar. Bijvoorbeeld dat een patiënt pijn, blauwe plekken of dikke enkels heeft. Of andere signalen die kunnen wijzen op mogelijk onjuist medicijngebruik. Via de rode vlaggen-app kunnen zij dit snel even doorgeven aan de eindverantwoordelijke bij de thuiszorg. Bij ernstige meldingen waarschuwt zij daarop meteen de huisarts of apotheek. Maar het mooie van het systeem is dat ze ook even kan afwachten. Bijvoorbeeld bij pijn, een veelvoorkomende klacht. Zodat ze de ernst ervan kan inschatten: komen de dagen erna meer pijnmeldingen over die patiënt binnen, dan kan ze alsnog huisarts en apotheek benaderen.’

Samen met verpleegkundig onderzoeker Carolien Sino van de Hogeschool Utrecht ontwikkelde hij de app. ‘Op het schoolplein vertelde Carolien een instrument te hebben ontwikkeld voor waarnemingen van onjuist medicijngebruik in de thuissituatie. Ik stelde daarop voor een app te ontwikkelen waarmee thuiszorgmedewerkers met een druk op de knop deze waarnemingen kunnen doorgeven.’

De schets voor de app werd in 2012 genomineerd voor de IGZ Zorgveiligheidsprijs. Achmea was in 2013 bereid de ontwikkeling ervan te financieren. Vervolgens werd hij in nauwe samenwerking met helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen gebouwd en getest. In 2014 werd de app genomineerd voor Het Beste Zorgidee van Nederland. Met subsidie van VGZ Zorgverzekeringen wordt de app nu verder ontwikkeld en in breder verband getest.

Eerder werd dit soort meldingen veel minder gedaan, stelt Eric Hiddink. ‘Met alle gevolgen bij de patiënt van dien. Via de rode vlaggen-app kun je veel schade voorkomen. Maar het mooiste is dat thuiszorg en apotheek elkaar door de app beter vinden en ontdekken dat er veel meer bij elkaar te halen is dan ze van tevoren wisten.’

Bekijk ook