Verbeter de communicatie van jouw team met de cursus ‘Farmaceutisch consult’

Het beantwoorden van de echte zorgvraag van een patiënt is in sommige gevallen nog wel eens een uitdaging. Het farmaceutisch consult moet leiden tot een behandelplan wat past bij de patiënt. Maar hoe verbeter je die skills in je team?
De SBA-cursus 'Farmaceutisch consult’ biedt hiervoor praktische handvatten. We vroegen Manon Sneujink-Hesselink van Samenwerkende Apotheken Enschede naar haar ervaringen.
'Het grootste voordeel van deze cursus vind ik het in company-karakter’, geeft Manon aan. 'Niet alleen is het praktisch om het met je eigen team op je eigen locatie te organiseren. Ook kun je hiermee samen met de docent het startniveau bepalen van het team en dus echt maatwerk krijgen wat aansluit bij jouw situatie.’ De apotheek van Manon is onderdeel van een samenwerkingsverband van vier apotheken. Ze heeft de cursus ‘Farmaceutisch Consult’ georganiseerd voor deze vier locaties samen. De mensen kennen elkaar goed en daarom ontstaat snel een ontspannen sfeer in een trainingssetting. ‘Wij hebben echt een bewuste keuze gemaakt om uitgebreide zelfservice te bieden voor de patiënten die daar behoefte aan hebben, hierdoor hebben wij ook de tijd en ruimte voor patiënten die meer persoonlijke aandacht nodig hebben,’ legt Manon uit, ‘daarom vinden we het ook erg belangrijk om te investeren in gesprekstechnieken. We hebben samen al een mooi level bereikt, maar met de cursus ben je toch weer bezig met je eigen valkuilen en hoe je de kwaliteit in de apotheek met zijn allen kunt verbeteren.’
Voordelen voor de apothekersassistenten:
Lisette, apothekersassistente van Apotheek Twekkelerveld: ‘Het voordeel van in company training is dat je hoort wat in je team speelt, hoe anderen in je team erover denken en ervan vinden. Je werkt het meest in je eigen apotheek, dus fijn als je dan allemaal hetzelfde hoort en dan ermee bezig kunt. Je durft meer te vragen omdat je met je eigen team bent.’
Chantal, apothekersassistente van Apotheek Esmarke: ‘In company trainen is praktisch: je hebt geen reistijd en het sluit aan bij wat je als team al weet, hierdoor is het efficiënter. Na de training heeft iedereen dezelfde informatie en krijg je het sneller toegepast in je team.’
‘De kwaliteit van de cursus valt of staat met de docent’
Eén van de docenten van SBA is Maria Jansen*. Zij is ook docent voor de cursus ‘Farmaceutisch consult’ en heeft deze verzorgd voor de Samenwerkende Apotheken Enschede. Met ruim dertig jaar ervaring op de werkvloer en daarnaast twaalf bij SBA als communicatietrainer, kan Maria goed inspelen op de situatie in de praktijk. Voor Manon maakt een goede docent het verschil in een cursus: ‘Maria is zelf apothekersassistente, daardoor weet ze precies wat voor gesprekken je hebt in de praktijk. De situatie bij ons hebben we ook samen voorbesproken. Bijvoorbeeld de impact die een zitbalie heeft op de manier van communiceren met je patiënt. Daardoor waren de collega’s ook echt enthousiast over de training. Iedereen haalt er zijn eigen ding uit, dat is de kracht. Waar ben ik goed in en waar moet ik nog iets aan doen?’ De Samenwerkende Apotheken Enschede worden al erg goed beoordeeld door de patiënten, maar voor Manon is dat niet voldoende. ‘We willen de klanten nog verder helpen. Dat merk je ook onder de collega’s, in de pauze wordt nog even nagepraat over een bepaalde casus, waardoor ze ook elkaar helpen zichzelf en de apotheek te verbeteren.’
‘Hoe wij de inhoud van de cursus levend houden?’
‘Zelf vind ik het erg leuk en belangrijk om dit niet te laten wegzakken. Ik maak hiervoor bijvoorbeeld gebruik van ons intranet. Hier plaats ik leuke tips en reminders, onder andere artikelen die ik heb ontvangen van Maria. Zo blijft het bij alle locaties top-of-mind. Dat actief blijven communiceren kan ik zeker ook andere apothekers aanraden, zo blijf je scherp in de praktijk!’
Meer weten over onze cursus ‘Farmaceutisch Consult’, bekijk dan de cursus. Deze cursus sluit aan op de KNMP-richtlijn Consultvoering.
* Docent Maria Jansen over de Cursus ‘Farmaceutisch consult’ bij Samenwerkende Apotheken Enschede:
‘Als ik een aanvraag krijg van SBA voor een apotheek neem ik altijd eerst contact met ze op. Is de cursus die ze hebben aangevraagd wel wat ze zochten? Er is veel veranderd in de apotheek en de rol hierin van de assistente. Hoe kom je nu (echt) bij de juiste zorgvraag, zonder in het gesprek teveel te sturen? En de patiënt, staat deze hiervoor open? Als bijvoorbeeld de open vraag stellen nog een uitdaging is, dan moet je soms een tandje terugschakelen. Daar pas ik dan het programma van de cursus op aan. In het geval van Enschede was er wel echt behoefte aan verdieping. Hoe krijgen we nog meer binding met de patiënt? Hoe zoeken we op de werkvloer de verbinding op? Wat betekent het om elkaar te helpen en met elkaar de schouders eronder te zetten? Ik denk dat de cursussen in de categorie ‘in gesprek komen met je patiënt’, naast een plezierige avond met je collega’s, een verrijking zijn voor ieder apotheekteam.’