Word een succesvol leider

Word een succesvol leider

Leidinggevenden die het enthousiasme van hun medewerkers stimuleren dragen bij aan een goed functionerende apotheek met een uitstekende dienstverlening. Stimuleer de bevlogenheid van je medewerkers en pluk de vruchten!

Een succesvol leidinggevende werkt tegelijkertijd aan de bevlogenheid van medewerkers en een succesvolle organisatiecultuur. Om bevlogenheid te stimuleren zorg je dat er een juiste match is tussen medewerker en werkzaamheden. Sta bijvoorbeeld open voor ideeën en initiatieven van individuele medewerkers. En vertrouw op het kunnen van het team.
Bij cultuurontwikkeling is de leidinggevende zelf het belangrijkste instrument. Zorg ervoor dat je mentaliteit en gedrag overeenkomen met wat je wenst te bereiken ('practice what you preach'). En creëer omstandigheden waaronder medewerkers bereid zijn hun kwaliteiten verder te ontwikkelen.

Voorbeeld: Uit de comfortzone
Een apotheek levert maar magere financiële resultaten. Het team is vooral bezig met de hectiek van de dag. De apotheker besluit het anders te gaan doen. Hij treedt uit zijn comfortzone. Hij gaat zich bijscholen in succesvol ondernemen en leidinggeven. Het leidt ertoe dat hij weer kansen ziet in plaats van problemen. Dat hij weer mogelijkheden ziet in plaats van onmogelijkheden. Hij stelt een duidelijke toekomstvisie en strategie op met haalbare doelen. Daarbij betrekt hij zijn personeel, dat enthousiast op zijn plannen reageert. Langzamerhand benut hij weer het volledige potentieel van zichzelf en zijn team.

Apotheker Piet Sweers inspireert zijn medewerkers tot het behalen van doelen, vindt zijn medewerker Saskia Vermeulen. "Hij voert een duidelijk beleid en weet op een bevlogen wijze zijn visie over te brengen. Het enthousiasmeren van anderen is echt zijn tweede natuur. Hij houdt niet alleen rekening met wat ons als medewerkers beweegt. Hij weet ons telkens weer te overtuigen door uit te gaan van wat ons motiveert. Door zijn manier van leidinggeven is het inspirerend hier te werken. Dit zien wij ook terug bij onze cliënten: vrijwel alle cliënten zijn tevreden over onze zorgverlening."

Voordelen medewerkers: Prettig werken, een goede werksfeer, het kunnen inzetten van persoonlijke kwaliteiten en invloed kunnen uitoefenen op de manier waarop organisatiedoelen bereikt kunnen worden.

Voordelen leidinggevenden: Medewerkers willen graag voor je werken, zetten zich in en leveren een hoge kwaliteit  van dienstverlening. Cliënten merken dat en komen graag bij je terug.