Zo formuleer je samen met je leidinggevende je leerdoelen
Persoonlijke en professionele groei in de apotheek begint met een goed gesprek
Om door te kunnen groeien in je werk en je professioneel te blijven ontwikkelen is het belangrijk om daar bewust mee bezig te zijn. Jaarlijks leerdoelen formuleren helpt jou én en je leidinggevende om gericht te investeren in kennis, vaardigheden en werkplezier. Maar hoe pak je dat aan? In dit artikel lees je waarom het belangrijk is om jaarlijkse leerdoelen op te stellen en hoe je tot concrete leerdoelen komt.
Samen in gesprek: hoe doe je dat?
Het stellen van leerdoelen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Het feedbackgesprek is hét moment om hierover in gesprek te gaan. Gebruik de volgende stappen als leidraad:
- Reflecteer op de afgelopen periode. Wat ging goed? Wat kon beter? Wat vond je leuk? Deze vragen vormen de basis voor persoonlijke inzichten en groei.
- Koppel aan organisatiedoelen. Kijk samen naar de ontwikkeling binnen de apotheek: digitalisering, toenemende zorgtaak, samenwerking met andere zorgverleners. Welke rol kun jij hierin spelen?
- Maak doelen SMART.
Zorg ervoor dat de leerdoelen Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden zijn. Dit vergroot de kans op succes en maakt het makkelijker om tussentijds bij te sturen.
Voorbeeld SMART-doel:
“Ik wil in Q3 van 2025 de training 'Agressie in de apotheek' volgen, inclusief de voorbereidende e-learning en de praktijkbijeenkomst, zodat ik effectiever kan omgaan met grensoverschrijdend gedrag aan de balie en mijn eigen grenzen beter kan bewaken.”
- Leg afspraken vast en plan evaluatiemomenten. Documenteer de doelen en maak afspraken over ondersteuning, zoals scholing, tijd of coaching. Plan halverwege het jaar een evaluatiemoment in.
Waarom leerdoelen stellen?
- Gericht werken aan ontwikkeling
Zonder duidelijke doelen blijf je snel hangen in de waan van de dag. Door het opstellen van leerdoelen geef je richting aan je ontwikkeling. Of het nu gaat om communicatieve vaardigheden, farmaceutische kennis of digitale tools: een doel zorgt voor focus.
Voorbeeld: Een apothekersassistent wil zijn of haar adviesvaardigheden verbeteren in het contact met kwetsbare patiëntgroepen. Een helder leerdoel helpt dan om gericht trainingen of coaching te kiezen.
- Meetbare voortgang en motivatie
Doelen geven houvast. Je kunt tussentijds evalueren, successen vieren en bijsturen als dat nodig is. Dit zorgt voor een motiverend effect en maakt jaargesprekken en feedbackgesprekken concreter en effectiever.
Voorbeeld: Je stelt als doel om voor 30 juni van het jaar een cursus of training te hebben gevolgd. En de opgedane kennis voor 30 oktober minimaal 5 keer te hebben toegepast inclusief een schriftelijk verslag van de situatie, hoe de nieuwe kennis heeft bijgedragen en hoe je passend advies hebt kunnen geven. Dit kan bijdragen aan persoonlijke ontwikkeldoelen die tijdens het eindejaar gesprek worden besproken.
- Betere afstemming tussen jou en je leidinggevende
Goede leerdoelen sluiten aan op jouw groei én bij de koers van de organisatie. Zo ontstaat er wederzijds begrip en een gedeeld belang. Het verhoogt niet alleen de inzetbaarheid van jou als apothekersassistent, maar versterkt ook het team als geheel.
Voorbeeld: Wanneer je collega’s op de hoogte zijn van de trainingen die jij hebt gevolgd, kunnen zij jou om advies vragen wanneer de situatie zich daarvoor leent.
- Tot slot: een leercultuur bouw je samen
Een apotheek waarin ontwikkeling centraal staat, is aantrekkelijk voor jou en je collega’s én sterker als organisatie. Door samen leerdoelen op te stellen voor het nieuwe jaar, investeer je in werkplezier, vakmanschap en toekomstbestendigheid. Je groeit niet alleen als individu, maar ook als team.
Heb je als apothekersassistent hulp nodig bij het formuleren van leerdoelen of het kiezen van passende scholing? Ga dan het gesprek aan met jouw leidinggevende of contactpersoon bij HR. Samen zorgen we voor een gezonde toekomst van de apotheekzorg.
Aanvullende informatie
Bereid je voor op feedbackgesprekken met de Whitepapers op de pagina Gesprekstechnieken.