Gestructureerde onboarding is een eerste stap naar duurzame arbeidsrelaties

Volgens Society for Human Resource Management (SHRM) is 69%van de medewerkers eerder geneigd om minimaal drie jaar bij een organisatie te blijven als zij een positieve onboarding ervaring hebben gehad (Hirsch, 2017). Een goed voorbereid en gestructureerd onboarding proces is dus een essentiële eerste stap in een duurzaam dienstverband.
Wanneer een nieuwe medewerker of stagiair(e) begint, wil je het liefst dat hij of zij zo snel mogelijk volledig meedraait binnen het apotheekteam. Vaak ligt de focus daarbij veelal op het inwerken van de medewerker. Het is minstens zo belangrijk om de medewerker meteen te stimuleren om betrokken te raken bij het apotheekteam, de bedrijfscultuur te leren kennen en autonomie te geven zodat ze trots is om in jouw apotheek te werken. Een goede onboarding is daarbij essentieel.
Onboarding: wat houdt het in?
"Onboarding" verwijst naar het proces van enkele maanden tot een jaar, waarbij nieuwe medewerkers worden geïntroduceerd in de organisatie, zodat ze zich snel kunnen aanpassen aan hun nieuwe functie, team en werkomgeving. Tijdens het onboarding proces stemmen werkgever en werknemer verwachtingen met elkaar af en wordt duidelijk hoe medewerkers kunnen bijdrage naan organisatiedoeleinden.
Het doel is om nieuwe werknemers een goede start te geven en hen te helpen productief en betrokken te raken zodat ze snel zelfstandig kunnenpresteren. “Voldoende autonomie zorgt zo voor een beter prestatie vermogen, een hogere bevlogenheid in het werk en een hogere productiviteit” (Sant, 2020).
Een goed onboarding proces opzetten, hoe doe je dat?
Onboarding bestaat uit diverse onderdelen van administratieve voorbereiding tot begeleiding en evaluatie. Maak een plan door in kaart te brengen welke onderdelen binnen de apotheek van belang zijn en wie daar verantwoordelijk voor is. Vervolgens koppel je het door jouw gemaakte plan aan de verantwoordelijke personen en legt het vast in de vorm van een checklist. Nu heb je een kant en klaar onboarding proces dat je steeds opnieuw kunt inzetten voor de succesvolle onboarding van medewerkers en stagiaires.
Uit welke stappen bestaat een onboarding proces?
Een effectief onboarding proces omvat vaak:
- Administratieve voorbereiding – Contracten, toegangspassen, IT-logins en andere praktische zaken.
- Introductie tot het bedrijf – Informatie over de missie, visie, waarden, structuur en cultuur van de organisatie.
- Kennismaking met collega's en teams – Een rondleiding, ontmoetingen met apothekers, collega's en manager
- Training en ontwikkeling - Instructie over tools, systemen, processen en eventuele specifieke opleidingen
- Begeleiding en evaluatie - Regelmatige check-ins met leidinggevenden of mentoren om voortgang en welzijn te bespreken
Een goed onboarding proces kan bijdragen aan hogere medewerkerstevredenheid, betere prestaties en minder verloop. Deze snelle betrokkenheid bij stagiaires kan er óók nog eens aan bijdragen dat studenten minder snel vroegtijdig uitstappen.
Inwerken vs onboarding
“Het verschil tussen inwerken en onboarding zit in het doel van het proces. Inwerken richt zich op het aanleren van vaardigheden voor de functie en een algemene introductie. Onboarding duurt langer, is een proces van weken of maanden. Je neemt nieuwe medewerkers mee in je bedrijfscultuur, waarden, missie en visie” (De Snoo, 2023).
Doe jij nog een stap extra met pre-boarding?
Om een nieuwe medewerker het gevoel te geven dat ze onderdeel van het team is, kun je zogenaamde pre-boarding inzetten. Daarmee stuur je voorafgaand aan de eerste werkdag een leuk welkomstpresentje of een leuke e-mail. Ook beantwoord je hun vragen en deel je relevante informatie over de apotheek, het team en eventuele ontwikkelingen waaraan jullie werken. Overleg van tevoren of de nieuwe medewerker daar behoefte aan heeft.
Let op: Voorkeuren en tempo verschillen bij iedereen. Zorg ervoor dat je de het onboarding programma afstemt met je team. Zo weet iedereenwaar die aan toe is.
-
Bronvermelding
Aberdeen Strategy Research (22 september 2016) Perfecting the onboarding funnel (opgehaald 10 juni 2025) van website Perfecting the Onboarding Funnel - Aberdeen Strategy & Research
De Snoo, L. (3 oktober 2023) De betekenis van onboarding: wat is het en hoe regel je het voor jouw bedrijf? MKB Servicedesk. (opgehaald op 4 juni 2025) van website: De betekenis van onboarding: wat is het en hoe regel je het? - MKB Servicedesk
Sant, S. (2 januari 2020) Waarom is onboarding belangrijk?Effectory. (opgehaald op 4 juni 2025) van website Waarom is onboarding belangrijk? - Effectory
Hirsch, S.A. (2017) Don’t underestimate the importance of good onboading. SHRM(opgehaald op 10 juni 2025) van website Don't Underestimate the Importance of Good Onboarding