Campagne tegen agressie in zorg en welzijn

Op 18 juni lanceert het Ministerie van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de landelijke bewustwordingscampagne ‘Blijf jezelf, tel even tot 11. Wees zuinig op onze zorgverleners'. Deze campagne is bedoeld om agressie in de sector zorg en welzijn tegen te gaan. Het gaat vooral om verbale agressie, zoals boos praten, schreeuwen of schelden. Dit gebeurt helaas nog te vaak. Bijna twee van de drie mensen die in de zorg of welzijn werken, krijgen ermee te maken. Dit kan niet de bedoeling zijn, want deze mensen verdienen ook een veilige werkomgeving.
De campagne richt zich op verbale agressie die niet voortkomt uit middelengebruik of ziektebeeld en is er voor alle zorgmedewerkers in zorg en welzijn, dus ook voor apothekers en apothekersassistenten. Stichting Bedrijfsfonds Apotheken vindt het belangrijk dat apotheken zich hierbij aansluiten en doet daarom de oproep aan apotheken om zich hierbij aan te sluiten.
Wat kun je doen als apotheek?
Als apotheek kun je de campagne ondersteunen door gebruik te maken van de campagnematerialen uit de digitale toolkit die is ontwikkeld. Deze materialen zijn speciaal gemaakt om in de apotheek op te hangen of te laten zien. Zo geef je duidelijk het signaal af dat agressie niet in de apotheek thuishoort.
In de toolkit vind je onder andere:
- Posters
- Video’s voor op wachtkamerschermen
- Teksten voor social media
- Nieuwsberichten
Je kunt kiezen welke materialen bij jouw apotheek passen. De toolkit is vanaf 18 juni te downloaden via de VWS campagnetoolkit: https://www.campagnetoolkits.nl/tel-tot-11
Sluit je ook aan bij deze campagne?
Hoe meer apotheken en andere zorg- of welzijnsorganisaties meedoen, hoe sterker de boodschap: Wees zuinig op onze zorgverleners. Wij nodigen je uit om de campagne actief te delen via eigen communicatiekanalen, richting medewerkers, cliënten, patiënten en bezoekers. Hang de posters op, laat de video’s zien en deel de boodschap via je kanalen. Samen zorgen we voor een veilige werkomgeving in de apotheek.