“Het Recept Voor Jouw Toekomst” – Update november 2025

De landelijke imagocampagne “Het Recept Voor Jouw Toekomst” is inmiddels bijna 3 maanden onderweg. Op deze pagina een update van wat er in de periode september t/m november is gedaan via diverse landelijke kanalen en een vooruitblik van wat er nog aankomt.
Wat hebben we tot nu toe gedaan?
Studiekeuzegids MBO Kompas
In de editie 2026 van het MBO Kompas — een studiekeuzegids voor vmbo-leerlingen — staan nu ook twee pagina’s over de opleiding tot apothekersassistent. Hierin vertellen vier apothekersassistenten over hun opleiding en werkplezier, en wordt een helder beeld gegeven van wat je tijdens de opleiding leert. Met dit magazine bereiken we niet alleen jongeren, maar ook hun ouders en decanen — een belangrijke driehoek in het keuzeproces. Dankzij de combinatie van print en online realiseren we bovendien een breed en effectief bereik.
Lokale en landelijke media
Door actief lokale en landelijke media en radiozenders te benaderen, hebben we brede aandacht weten te genereren. Zo haalde een interview met een apotheker, via omroep Zeeland, de NOS. Maar ook andere lokale media pikte het nieuws op. Deze landelijke exposure heeft niet alleen de zichtbaarheid van de campagne vergroot, maar ook het belang van het beroep van apothekersassistent krachtig onder de aandacht gebracht.
Radiocommercial
In de periode 13 oktober t/m vrijdag 24 oktober 2025 was onze radiospot te horen op NPO Radio 2 en NPO 3FM. Hierbij hebben wij ons op de ouders gericht, omdat zij een grote invloed hebben op de studiekeuze van hun kind. Er is voor deze zenders gekozen omdat uit de statistieken blijkt dat deze doelgroep hier vaak naar luistert (woon-werkverkeer in de auto, maar ook thuis). De radiocampagne heeft een groot bereik gerealiseerd: 1.336.000 luisteraars, oftewel 13,5% van de doelgroep. Dat betekent dat ruim één op de zeven mensen uit de doelgroep de spot minstens één keer heeft gehoord.
A0-borden langs de weg
Door heel Nederland hebben we via A0-reclameborden de opendagen van de opleiding voor Apothekersassistent onder de aandacht gebracht. In de periode 13 oktober tot en met 25 november waren de borden zichtbaar door heel Nederland (per gemeente voor een duur van 7 dagen). Bij het selecteren van de plaatsen en data is gekeken naar de open dagen van ROC’s in de buurt.
- Utrecht (Nieuwegein): 13 oktober t/m 20 oktober 2025
- Arnhem (Westervoort): 30 oktober t/m 6 november 2025
- Venlo: 27 oktober t/m 3 november 2025
- Heerlen: 27 oktober t/m 3 november 2025
- Den Bosch: 3 november t/m 10 november 2025
- Leiden: (Voorschoten en Wassenaar) 3 november t/m 10 november 2025
- Groningen: 6 november t/m 13 november 2025
- Leeuwarden: 10 november t/m 17 november 2025
- Roosendaal: 11 november t/m 18 november 2025
- Zwolle (Epe): 17 november t/m 24 november 2025
- Zwolle (Dronten): 18 november /m 25 november 2025
- Hengelo: 17 november t/m 25 november 2025
Social media
Diverse varianten van de videoclip zijn via gesponsorde content (advertenties) zichtbaar op TikTok, YouTube, Facebook en Instagram. Er wordt veel doorgeklikt naar de werkenindeapotheek.nl, maar we zien ook likes en comments vanuit de doelgroep. Dit geeft aan dat de campagne goed aansluit bij de doelgroep en ze aanzet tot interactie.
Wat gaan we nog doen?
Bioscoopreclame
De speciaal gemaakte videoclip leent zich natuurlijk uitermate om ook op het grote doek te bekijken. Daarom zal deze in de kerstvakantie, de periode dat veel jongeren en hun ouders naar de bioscoop gaan, te zien zijn in de bioscoop. De reclame draait van 18 december t/m 31 december 2025 in 10 bioscopen, verspreid over heel Nederland. Er is een garantie afgegeven voor het aantal bezoekers, mocht dat toch niet gehaald worden, dan draait de reclame langer in de bioscoop. De commercial zal worden vertoond bij alle films, behalve bij de Nederlands (in)gesprokenkinderfilms.
- Flevoland: Almere (Kinepolis Almere)
- Utrecht: Amersfoort (Pathé Amersfoort)
- Utrecht: Amersfoort (Pathé Amersfoort)
- Gelderland: Arnhem (Pathé Arnhem)
- Noord-Brabant: Breda (Kinepolis Breda)
- Overijssel: Deventer (VUE Deventer)
- Groningen: Groningen (Pathé Groningen)
- Noord-Holland: Haarlem (Pathé Haarlem)
- Drenthe: Hoogeveen (VUE Hoogeveen)
- Limburg: Maastricht (Pathé Maastricht)Zeeland: Terneuzen (Pathe Cine CityTerneuzen)
Ook in 2026 gaan we door!
Ondertussen kijken we vooruit naar 2026, want ook dan gaat de landelijke campagne verder. Zodra er meer bekend is, delen we dit uiteraard met jullie. Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuwe promotiematerialen en updates? Meld je dan hier aan voor onze speciale mailinglijst.
Samen bereiken we een groot publiek en inspireren we duizenden jongeren om te kiezen voor het mooie vak van apothekersassistent. Ook in 2026 rekenen we op jullie betrokkenheid! Hang de campagneposter zichtbaar op in de apotheek, deel de flyers actief uit, breng de campagne onder de aandacht op social media en zorg dat je aanwezig bent bij open dagen of banenbeurzen in jouw regio. Zo laat je zien hoe waardevol en veelzijdig het werk in de apotheek is. Gebruik daarvoor de speciale promotiematerialen die speciaal voor jullie ontwikkeld zijn: www.sbaweb.nl/promotiematerialen