Vacatures SBA
E-learning
Vacaturebank
RI&E
Contact
0900 722 26 67
Over SBA
HR kennisbank
HR kennisbank werkgeverHR kennisbank werknemer
HR kennisbank werkgeverHR kennisbank werknemerProductenSBA AcademieIMAGOCAMPAGNECAONieuws
imagocampagne
Vacatures SBA
E-learning
Vacaturebank
RI&E
Contact
0900 722 26 67 op ma. en do.
Home

Nieuws

Interview met Jozianne Verbeek over haar ervaring bij een andere aanpak van consultvoering

Interview met Jozianne Verbeek over haar ervaring bij een andere aanpak van consultvoering

De KNMP-richtlijn Consultvoering bevat aanbevelingen voor het apotheekteam voor het verlenen van een farmaceutisch consult, wanneer de patiënt zich met een zorgvraag tot de apotheek wendt.
Een farmaceutisch consult is het gesprek tussen de patiënt en iemand uit het apotheekteam, waarin de zorgvraag wordt besproken. Zorgvragen kunnen variëren van een verzoek tot terhandstelling tot vragen over geneesmiddelgebruik of zelfzorg. Naast  de apotheker, voert de apothekersassistent ook een farmaceutisch consult met de patiënt. Hoe doe je dat nu eigenlijk in de praktijk? We spraken erover met Jozianne Verbeek van Apotheek Flevowijk in Kampen.  

Jozianne heeft met 32 jaar werkervaring bij Apotheek Flevowijk in Kampen al wel de nodige patiëntgesprekken op haar naam staan. Toch heeft ze veel profijt van een andere aanpak van dat gesprek. ‘Als team hebben we een cursus gevolgd over dit onderwerp. Het resultaat is verrassend. Het interessante van dit soort onderwerpen is dat je met mensen werkt en dus niet alles volgens het boekje moet doen. Het is een kwestie van aanvoelen of de patiënt open staat voor een gesprek. Maar als je alleen al een andere beginvraag stelt, wordt het hele gesprek anders.’ Door jouw open vragen wordt de patiënt uitgenodigd zich open te stellen. Dat zorgt ervoor dat je beter met elkaar in contact staat en er vertrouwen ontstaat. Hierdoor zal de patiënt geneigd zijn meer informatie te delen. Dit helpt bij het beter beantwoorden van de zorgvraag van de patiënt.

Alhoewel het werken volgens de richtlijn consultvoering een hele overgang kan lijken, stelt het KNMP op een laagdrempelige manier informatie beschikbaar voor het apotheekteam. Een voorbeeld hiervan is de samenvattingskaart, maar ook de helpdeskconsultvoering. Bij deze helpdesk zijn apothekers én apothekersassistenten welkom met alle vragen omtrent consultvoering. Daarnaast zijn sinds kort op de website van het KNMP (achter de inlog, vraag je apotheker!) nieuwe instructievideo’s online die laten zien hoe je een consult kunt voeren.

‘Je gaat van een monoloog naar een dialoog’

Jozianne merkt direct een verschil in de gesprekken die zij voert, ‘je gaat echt van een monoloog naar een dialoog. Je bent niet bezig met het herhalen van de bijsluiter, maar je kunt echt maatwerk leveren, passend bij de patiënt. In het begin is het even wennen, maar hoe vaker je het doet, hoe natuurlijker het aanvoelt. Je merkt dan ook dat het werkt en dat smaakt naar meer!’ Apotheek Flevowijk werkt voor een gemiddelde wijk, maar met relatief veel ouderen, die vaak een complexe zorgvraag hebben met chronisch medicatiegebruik. Voor deze doelgroep, maar eigenlijk iedere patiënt, kan het farmaceutisch consult heel erg bijdragen.

Welke tip Jozianne andere apothekersassistenten kan geven over het werken met de richtlijn Consultvoering? ‘Maak het niet te groot. Start met het stellen van een andere beginvraag. Denk niet meteen ik moet het voortaan ALTIJD zo doen, je merkt vanzelf of een patiënt ervoor open staat en dan wordt het voor jezelf ook makkelijker.’

Handige links:

Richtlijn Consultvoering
Helpdesk Consultvoering
SBA Cursus ‘Farmaceutisch Consult
‍Samenvattingskaart Consultvoering

Gepubliceerd:
14/9/2023
8/6/23
Laatste update:
15/8/2025
Downloads

Nieuwsbrieven

HR Nieuwsbrief juni 2025

Ontdek waarom een sterk onboardingprogramma cruciaal is om nieuwe collega’s direct te betrekken bij jouw apotheek. Denk alvast na over de stagebegeleiding na de zomervakantie. We brengen je op de hoogte van enkele vernieuwingen op Apotheekwerk.nl.
‍
Lees hier de nieuwsbrief

SBA Nieuwsbrief juni 2025

Een nieuw cao-akkoord, verbeteringen op Apotheekwerk.nl, een landelijke campagne tegen agressie in de zorg, en een vooruitblik op het PW-artikel over de imagocampagne. Ook horen we graag jouw mening over onze website via een korte enquête.

Lees hier de nieuwsbrief

HR Nieuwsbrief mei 2025

In deze editie lees je hoe je als werkgever bijdraagt aan een gemotiveerd team, duurzame arbeidsrelaties opbouwt door in gesprek te blijven en soft skills actief kan in zetten bij werving. Daarnaast doen we een beroep op jouw waardevolle kennis en kunde. Tot slot blikken we terug op een succesvolle workshop in Amsterdam en nodigen we je uit voor de volgende editie in Den Bosch.

Lees hier de nieuwsbrief
Naar alle nieuwsbrieven

Blijf op de hoogte

Inschrijven nieuwsbrief
Sluiten van het popup venster

Ontvang nieuws van SBA

Ontvang updates rondom de cao, branche-gerelateerd nieuws en onze producten!


Door het verzenden van dit formulier geef je de SBA toestemming om je ingevulde persoonsgegevens te verwerken. Dit doen wij met als doel om zo goed mogelijk onze dienstverlening uit te voeren. Wij verzamelen alleen persoonsgegevens die we daarvoor nodig hebben. Wil je hierover meer informatie? Lees dan ons privacy statement.
> Terug naar home

Platforms SBA

Apotheekwerk
RI&E Apotheken
Arbocatalogus
Werk in de apotheek

Contact SBA

servicedesk@sbaweb.nl
0900 722 26 67
ma- do 08.30-17.00
vrij 08.30-12.30
Disclaimer
Vacatures SBA
Privacy
Algemene leveringsvoorwaarden
Voorwaarden leeractiviteiten

Blijf op de hoogte

Overzicht nieuwsbrieven
Inschrijven nieuwsbrief
Copyright © SBA Web 2025
Ambasco webdesignInlog editor