De KNMP-richtlijn Consultvoering bevat aanbevelingen voor het apotheekteam voor het verlenen van een farmaceutisch consult, wanneer de patiënt zich met een zorgvraag tot de apotheek wendt.
Jozianne heeft met 32 jaar werkervaring bij Apotheek Flevowijk in Kampen al wel de nodige patiëntgesprekken op haar naam staan. Toch heeft ze veel profijt van een andere aanpak van dat gesprek. ‘Als team hebben we een cursus gevolgd over dit onderwerp. Het resultaat is verrassend. Het interessante van dit soort onderwerpen is dat je met mensen werkt en dus niet alles volgens het boekje moet doen. Het is een kwestie van aanvoelen of de patiënt open staat voor een gesprek. Maar als je alleen al een andere beginvraag stelt, wordt het hele gesprek anders.’ Door jouw open vragen wordt de patiënt uitgenodigd zich open te stellen. Dat zorgt ervoor dat je beter met elkaar in contact staat en er vertrouwen ontstaat. Hierdoor zal de patiënt geneigd zijn meer informatie te delen. Dit helpt bij het beter beantwoorden van de zorgvraag van de patiënt.
Alhoewel het werken volgens de richtlijn consultvoering een hele overgang kan lijken, stelt het KNMP op een laagdrempelige manier informatie beschikbaar voor het apotheekteam. Een voorbeeld hiervan is de samenvattingskaart, maar ook de helpdeskconsultvoering. Bij deze helpdesk zijn apothekers én apothekersassistenten welkom met alle vragen omtrent consultvoering. Daarnaast zijn sinds kort op de website van het KNMP (achter de inlog, vraag je apotheker!) nieuwe instructievideo’s online die laten zien hoe je een consult kunt voeren.
‘Je gaat van een monoloog naar een dialoog’
Jozianne merkt direct een verschil in de gesprekken die zij voert, ‘je gaat echt van een monoloog naar een dialoog. Je bent niet bezig met het herhalen van de bijsluiter, maar je kunt echt maatwerk leveren, passend bij de patiënt. In het begin is het even wennen, maar hoe vaker je het doet, hoe natuurlijker het aanvoelt. Je merkt dan ook dat het werkt en dat smaakt naar meer!’ Apotheek Flevowijk werkt voor een gemiddelde wijk, maar met relatief veel ouderen, die vaak een complexe zorgvraag hebben met chronisch medicatiegebruik. Voor deze doelgroep, maar eigenlijk iedere patiënt, kan het farmaceutisch consult heel erg bijdragen.
Welke tip Jozianne andere apothekersassistenten kan geven over het werken met de richtlijn Consultvoering? ‘Maak het niet te groot. Start met het stellen van een andere beginvraag. Denk niet meteen ik moet het voortaan ALTIJD zo doen, je merkt vanzelf of een patiënt ervoor open staat en dan wordt het voor jezelf ook makkelijker.’
Richtlijn Consultvoering
Helpdesk Consultvoering
SBA Cursus ‘Farmaceutisch Consult
Samenvattingskaart Consultvoering