Wanneer een patiënt agressief of ongewenst gedrag vertoont in de apotheek, dan is duidelijk wie er fout is. Helaas is het niet altijd mogelijk om ongewenst gedrag te voorkomen. Dat terwijl de gevolgen voor medewerkers, groot kunnen zijn. Als werkgever heb je een morele én wettelijke verplichting om zowel het risico op, als de gevolgen van agressie zoveel mogelijk te beperken. We leggen je uit wat belangrijk is, en hoe je hierover in gesprek kunt gaan met jouw medewerkers.
De gevolgen van agressie en ongewenst gedrag kunnen groot zijn. Het kan leiden tot psychosomatische klachten, burn-out, verzuim (kort- en langdurig) en arbeidsongeschiktheid. Voor apotheken kan agressie en geweld ook tot een groter personeelsverloop, imagoschade of een lagere kwaliteit van consultvoering leiden door stress. Agressie en ongewenst gedrag door patiënten vergroot hiermee de werkdruk én het risico op ongewenst gedrag binnen het team, zoals pesten.
De Nederlandse Arbeidsinspectie beschrijft maatregelen die iedere werkgever wettelijk moet nemen, om het risico en de gevolgen van agressie en ongewenst gedrag van patiënten te beperken.
Wij beschrijven de punten in het SBA-document met een korte toelichting vanuit vier hoofdthema's. Bekijk deze hier