SBA (Stichting Bedrijfsfonds Apotheken) verzorgt voor de openbare apotheken producten, diensten en advisering op het gebied van nascholing, arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden. Ook verricht de SBA-activiteiten om een zo goed mogelijke kwalitatieve en kwantitatieve afstemming tussen beroepsonderwijs en werkveld te bewerkstelligen en brengt vraag en aanbod op de sectorale arbeidsmarkt bijeen. De SBA verricht haar werkzaamheden op basis van een algemeen verbindend verklaarde cao.
De schakel tussen werkgever en werknemer
SBA ontwikkelt allerlei producten en diensten om de werknemer te helpen het werken in de apotheek zo goed mogelijk uit te kunnen voeren. SBA zorgt ervoor dat de werkgevers binnen de branche goed geïnformeerd zijn over de vraagstukken binnen HR. Daarnaast adviseert zij de werkgever op welke wijze het HR-beleid kan worden verbeterd binnen de apotheek.
Een van de doelstellingen van SBA is de vakinhoudelijke-, persoonlijk- en teamontwikkeling binnen de apotheekbranche en haar medewerkers. Hiervoor biedt de SBA Academie apotheken verschillende workshops en trainingen aan in de vorm van cursussen, webinars, e-learning en Incompany. Omdat SBA voor en namens de branche haar producten ontwikkelt, sluiten deze aan bij de behoefte en de vraag op dat moment. Ze zijn inhoudelijk passend en conform de benodigde wet- en regelgeving. Via deze link kom je op de pagina waar de verschillende trainingen en cursussen te vinden zijn.
De producten en diensten van SBA richten zich op het verbeteren en versterken van de positie van de medewerker van de apotheek tijdens het functioneren. Zo is bijvoorbeeld de RI&E-tool specifiek voor de apotheekbranche ontwikkeld, is er apotheek specifieke Arbocatalogus, is het mogelijk om vacatures te plaatsen op apotheekwerk.nl en bieden we de mogelijkheid om een abonnement af te sluiten voor een vertrouwenspersoon. De SBA-Academie biedt verschillende soorten cursussen/trainingen en maak je voordelig gebruik van de SBA-planningstool. Via deze link vind je het volledige overzicht. De SBA Kennisbank is er voor de apotheker/leidinggevende en het apotheekteam. Hier vindt iedereen informatie over de branche, tips en trucs, handige checklists en formulieren gericht op HR/personeelsbeleid. Deze formulieren zijn aan te passen naar ieders eigen wensen. De kennisbank vind je via deze link.
SBA zorgt ervoor dat er een campagne wordt ontwikkeld om jongeren te enthousiasmeren voor het vak. Dit doet zijn door zichtbaar te zijn op social media, beurzen en evenementen maar ook door promotiemateriaal beschikbaar te stellen voor apotheken, scholen en betrokken organisaties binnen de branche. Hiervoor is o.a. de website werkindeapotheek ontwikkeld.
De producten en diensten worden via verschillende kanalen gecommuniceerd. Op de website staat alle informatie overzichtelijk gerangschikt. Daarnaast is er de nieuwsbrief voor apothekersassistenten en een versie speciaal voor werkgevers en leidinggevende. Ook is SBA zichtbaar op diverse social mediakanalen zoals LinkedIn, Facebook en Instagram. Daarnaast is zij aanwezig op beurzen en bijeenkomsten en heeft zij een netwerk binnen de apothekersbranche.
De ontwikkeling van de verschillende diensten en producten worden collectief gefinancierd vanuit de afdrachten van de apotheken. Daarom zijn deze af te nemen tegen een geringe bijdrage. Op deze wijze is het voor elke apotheek mogelijk om gebruik te maken van de SBA-producten.