Hoe stimuleer je een leercultuur in de apotheek?
De apotheekbranche staat niet stil, en jouw apotheek dus ook niet. Het is noodzakelijk dat apotheekmedewerkers zich kunnen blijven ontwikkelen, zowel op persoonlijk als op professioneel vlak. Een positieve leercultuur binnen de apotheek zorgt niet alleen voor tevreden en gemotiveerde medewerkers, maar het draagt ook bij aan tevredenheid van de patiënten. Jij als leidinggevende kunt deze leercultuur stimuleren. Hoe? Dat lees je hier.
Wat is een leercultuur?
Met het woord ‘leercultuur’ bedoelen we de normen, waarden en de aanpak in de apotheek met betrekking tot het leren en ontwikkelen van medewerkers. Het gaat dan over zowel kennis- als vaardighedenontwikkeling van medewerkers in álle lagen van de organisatie, en van starter tot senior.
Een positieve leercultuur levert veel op. Als apotheek kun je je onderscheiden van andere apotheken, en voorkom je in ieder geval dat je achterop raakt. Ook stimuleer je met een leercultuur een open communicatie in de apotheek. Leren gaat verder dan het volgen van cursussen: een positieve leercultuur stimuleert juist ook het leren van elkaar én het leren tijdens het werk.
Tips om een leercultuur in de apotheek te stimuleren
Begin bij jezelf: Leer-gericht leiderschap
Het begint bij jezelf.. en dat geldt ook voor een leercultuur. Als leidinggevende, zet jij de toon.
- Maak zichtbaar dat je zelf werkt aan jouw ontwikkeling.
Heb je een interessant artikel gelezen? Een boeiende workshop gevolgd? Naar een inspirerend congres geweest? Deel jouw inzichten met het team. - Toon interesse als een medewerker terugkomt van een cursus.
Vraag wat diegene geleerd heeft en hoe dit gedeeld kan worden met de rest van het team. Vraag bijvoorbeeld om een korte presentatie voor collega’s te houden, of om een poster te maken voor bij het koffiezetapparaat. - Grijp een foutje aan als leermoment.
Laat zien dat je open staat voor het uitproberen van nieuwe dingen, en dat niet alles meteen goed hoeft te gaan. Geef dus ook gerust toe als je zelf iets hebt uitgeprobeerd, wat niet meteen lukte. Zorg dat medewerkers niet bang zijn om een foutje te maken. Zo ontstaat er sociale veiligheid en onderling vertrouwen. - Zeg als leidinggevende nooit een geplande cursus af omdat het te druk is
Daarmee ondermijn je het belang van leren voor jouw apotheek.
Doe het samen
Niemand vormt in zijn eentje ‘de cultuur’. Wil je een cultuur neerzetten, dan is het belangrijk dat je meerdere mensen aan boord krijgt. Wie in het team kan een voortrekkersrol oppakken en ambassadeur voor het leren in jouw apotheek worden?
Het start dan bijvoorbeeld bij het organiseren van een incompany cursus voor het hele team. Denk ook aan het organiseren van momenten om datgene wat er is geleerd, te delen met de rest van het team. Stimuleer het delen van ontwikkelingen uit de branche. Deel welke interessante cursussen/opleidingen er worden aangeboden. Zo creëer je energie op leren in het team.
Faciliteer
Persoonlijke ontwikkeling moet voor iedereen toegankelijk zijn. Beschrijf dit in beleid. Beschrijf de afspraken over facilitering, bijvoorbeeld vergoeding van tijd. Denk ook aan een computer op het werk die ingezet kan worden om online scholing te volgen.
Bespreek jouw visie en het beleid met medewerkers. Zowel tijdens functioneringsgesprekken die onderdeel uitmaken van de jaarcyclus (met als resultaat een persoonlijk ontwikkelplan), als tijdens momenten dat je met enkele mensen samen bent. Creëer mogelijkheden en maak concreet hoe je verwacht dat jouw medewerkers hier gebruik van maken.
Kwaliteit boven kwantiteit
Bied niet alleen individuele leerprogramma’s aan, maar focus ook op teamontwikkeling. Stimuleer vooral niet dat je medewerkers individueel zoveel mogelijk cursussen in een zo kort mogelijke tijd afronden. Het doel is namelijk niet het afvinken van cursussen, verzamelen van certificaten of punten. Het doel is blijvend leren en ontwikkelen als apotheekteam, en dat iedere medewerker daar een bijdrage aan levert. Ontwikkeling is een marathon, geen sprint!
Bespreek met je teamleden hoe zij het liefste leren. Is dat alleen, of juist liever met elkaar? Door het leren te zien als een proces en niet als iets wat ‘afgevinkt’ moet worden, voorkom je dat medewerkers focussen op punten verzamelen en stimuleer je juist het gesprek over (persoonlijke) groei. Dit vergroot het rendement van jouw investering in leren.
Maak leren onderdeel van het werk
Bijvoorbeeld:
- Laat taken periodiek rouleren tussen je medewerkers, zo blijft iedereen leren en blijft het werk afwisselen.
- Vraag meer ervaren medewerkers om minder ervaren medewerkers te begeleiden.
- Laat nieuwe medewerkers direct kennis maken met de leercultuur van je bedrijf. Vertel dat je het belangrijk vindt, welke afspraken er gelden en welke mogelijkheden er zijn.
- Kies ook voor microleren: leren wat zo weinig tijd kost dat je dit tussen het werk door kunt doen. Leg bijvoorbeeld geen vakblad op tafel, maar hang een relevant artikel op het koffiezet apparaat waarin je de belangrijkste conclusies alvast een kleurtje geeft. Hiermee maak je leren toegankelijk, vanzelfsprekend en zichtbaar op de werkvloer.
- Kies een (half-)jaarlijks thema waarin je als apotheek wil verbeteren. Bespreek met de leerambassadeurs hoe het team zich kan ontwikkelen in dit thema. Zorg ervoor dat je verschillende leermogelijkheden kunt bieden, en stimuleer dat medewerkers hier ook mee aan de slag gaan. Voorbeelden van thema’s kunnen zijn: samenwerken, vitaliteit, communicatie met de patiënt, duurzame inzetbaarheid, digitalisering, enzovoort.
Wil jij als apotheek ook aan de slag met je leercultuur? Deverschillende onderdelen (zoals hierboven genoemd) hebben onderling invloed opelkaar en kunnen elkaar versterken. Het belangrijkste is om ergens te beginnen,en vervolgens uit te bouwen. Zo vind je in samenwerking met jouw team eenleercultuur, die jouw apotheek verder gaat brengen.