Vacatures SBA
E-learning
Vacaturebank
RI&E
Contact
0900 722 26 67
Over SBA
HR kennisbank
HR kennisbank werkgeverHR kennisbank werknemer
HR kennisbank werkgeverHR kennisbank werknemerSBA dienstenSBA AcademieIMAGOCAMPAGNECAONieuws
imagocampagne
Vacatures SBA
E-learning
Vacaturebank
RI&E
Contact
0900 722 26 67 op ma. en do.
Home

HR kennisbank

Het werkoverleg, de dagstart en een koffiegesprek

Het werkoverleg, de dagstart en een koffiegesprek

Een goed ‘gesprek over werk’ is een overleg van het apotheekteam, waarin je onderwerpen bespreekt die iedereen aangaan. Denk aan werkprocessen, arbeidsomstandigheden en veiligheid, ontwikkeling van het apotheekteam, werkzaamheden, personele zaken, etc.

Er zijn verschillende vormen van werkoverleg: formeel, informeel, overleg tussen medewerker en leidinggevende en overleg met je hele team.
Start de dag bijvoorbeeld met een informeel kort overleg, zoals de dagstart of het koffiegesprek: een kort moment in de koffiekamer. Tijdens dit overleg neemt het team maximaal 30 minuten de tijd om de belangrijkste informatie met elkaar te delen die nodig is om de dag vlot te laten lopen. De dagstart of het koffiegesprek helpt je om wat je aan het begin van de dag al wél weet met iedereen tegelijkertijd te delen. Want een goed begin is het halve werk.

Formeel/informeel

Individuele overleggen kunnen een formeel of informeel karakter hebben, afhankelijk van het doel en de inhoud.

Formele gesprekken komen bijvoorbeeld voort uit de Cao, of uit een regeling die in jouw apotheek of ketenorganisatie voor iedereen geldt. Vaak wordt hiervan een verslag gemaakt voor in het personeelsdossier. Wat tijdens formele overleggen wordt afgesproken is dus niet vrijblijvend en kan consequenties hebben voor salaris, doorgroeimogelijkheden of verlenging van het dienstverband.

Structuur werkoverleg: agenda en actielijst

Je kunt werken met een standaardagenda die je per keer ‘op maat’ maakt en aanvult met onderwerpen die door collega’s zijn aangedragen. Een standaardagenda werkt ook als een soort checklist.

Het maken van een actielijst of verslag helpt om met elkaar in de gaten te houden of ook wordt gerealiseerd wat was voorgenomen. Hoe je dat kunt doen, lees je in het document 'Voorbeeld actielijst werkoverleg'. Op deze pagina vind je 'Downloads' van een standaardagenda, een actielijst en een checklist dagstart.

Bekijk de tegels 'Functioneren en beoordelen volgens de Cao', 'Het jaargesprek' en de tegel 'Gesprekstechnieken' voor extra praktische informatie over gesprekken voeren in de apotheek.

‍

Downloads
Voorbeeld agenda werkoverleg
Voorbeeld actielijst werkoverleg
Checklist dagstart
Links
Medezeggenschap loont met PVT of OR
Samenwerken in je team
/eventenementen/coordinerend-werken-in-de-apotheek
Training Jaargesprekken voeren (fysiek)
Training Meer motivatie, minder weerstand (fysiek)
Cursus Coördinerend werken in de apotheek (online)
Alle categorieën
Versterk je als werkgever
Veilig werken
Arbeidsvoorwaarden
In gesprek
Instroom
Persoonlijke ontwikkeling
Samenwerken
Vakgericht
Sluiten van het popup venster

Ontvang nieuws van SBA

Ontvang updates rondom de cao, branche-gerelateerd nieuws en onze producten!


Door het verzenden van dit formulier geef je de SBA toestemming om je ingevulde persoonsgegevens te verwerken. Dit doen wij met als doel om zo goed mogelijk onze dienstverlening uit te voeren. Wij verzamelen alleen persoonsgegevens die we daarvoor nodig hebben. Wil je hierover meer informatie? Lees dan ons privacy statement.
> Terug naar home

Platforms SBA

Apotheekwerk
RI&E Apotheken
Arbocatalogus
Werk in de apotheek

Contact SBA

servicedesk@sbaweb.nl
0900 722 26 67
ma- do 08.30-17.00
vrij 08.30-12.30
Disclaimer
Vacatures SBA
Privacy
Algemene leveringsvoorwaarden
Voorwaarden leeractiviteiten

Blijf op de hoogte

Overzicht nieuwsbrieven
Inschrijven nieuwsbrief
Copyright © SBA Web 2025
Ambasco webdesignInlog editor